<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6400454012757842278\x26blogName\x3dDARULNAIM+AGROTECH+(+KT0243832-A+)\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://darulnaim-agrotech.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://darulnaim-agrotech.blogspot.com/\x26vt\x3d-2309653141084189302', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

flickr

Unsur Mikro Nutrien Dalam Baja

Saturday, August 30, 2008


Tanaman memerlukan nutrien ( sumber makanan ) bagi tumbesaran yang subur & pengeluaran hasil yang baik & berkualiti. 2 pecahan nutrien yang diperlukan oleh tanaman- MAKRO NUTRIEN & MIKRO NUTRIEN dalam formulasi baja.

MIKRO NUTRIEN

Unsur yang diperlukan oleh tanaman dalam kuantiti yang kecil. Bertindak mengaktifkan sesetengah enzim di dalam tanaman.

1-Ferum ( Fe )
Nutrient yang bertindak sebagai catalyst untuk proses fotosintesis klorofil. Ia diperlukan untuk pertumbuhan tanaman pada peringkat awal.

2-Sodium ( Na )
Nutrient ini mengimbangi ion dan proses osmosis tumbuhan.

3-Boron ( B )
Nutrient ini membantu 16 fungsi pertumbuhan tumbuhan. Selain daripada pembentukan dinding sel, nutrient ini juga terlibat dalam pembungaan, pendebungaan, putik buah, pengaliran air dan pergerakkan hormon tumbuhan. Diperlukan dari mula sampai akhir hayat tumbuhan.

4-Klorin ( Cl )
Membantu tumbuhan dalam proses osmosis dan pengimbangan kadar penyerapan ion pada akar.

5-Copper ( Cu )
Nutrient ini banyak tertumpu pada bahagian akar tumbuhan dan memainkan peranan bagi pengambilan nitrogen daripada udara.

6-Manganese ( Mn )
Nutrient ini membantu aktiviti enzim untuk proses photosintesis, kadar penyejatan dan juga untuk pengambilan nitrogen.

7-Zink ( Zn )
Ianya sebahagian daripada komponen enzim termasuk enzim auxins ( enzim untuk pertumbuhan hormon ). Ia penting dalam synthesis protein, metabolisma karbohidrat dan pembesaran intermodal ( pertumbuhan batang ).

8-Molybdenum ( Mo )
Ia adalah sebahagian daripada enzim untuk mengurangkan nitrat kepada ammonia. Tanpanya synthesis protein tidak akan berlaku dan tumbuhan akan mati.

9-Silicon ( Si )
Ia adalah sebahagian daripada sel daun. Nutrient yang cukup akan membuatkan daun lebih keras, menjadikan ia sebagai lindungan kepada serangga yang mencucuk dan menghisap daun. Semburan foliar spray mengandungi nutrient ini mampu mengurangkan serangga afid dan fungus.

10-Cobalt ( Co )
Nutrient ini diperlukan bagi membantu proses pegambilan nitrogen secara efektif.

11-Nickel ( Ni )
Nickel digunakan untuk penguraian urea kepada nitrogen yang boleh digunapakai oleh tumbuhan. Ia juga diperlukan untuk penyerapan iron secara efektif. Ia juga diperlukan bagi tumbuhan untuk menghasilkan biji benih yang berkualiti.

Bookmark this post to del.icio.us Digg this post! Bookmark this post to Yahoo! My Web Bookmark this post to Furl