<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6400454012757842278\x26blogName\x3dDARULNAIM+AGROTECH+(+KT0243832-A+)\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://darulnaim-agrotech.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://darulnaim-agrotech.blogspot.com/\x26vt\x3d-2309653141084189302', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

flickr

Unsur Makro Nutrien Dalam Baja

Saturday, August 30, 2008


Tanaman memerlukan nutrien ( sumber makanan ) bagi tumbesaran yang subur & pengeluaran hasil yang baik & berkualiti. 2 pecahan nutrien yang diperlukan oleh tanaman- MAKRO NUTRIEN & MIKRO NUTRIEN dalam formulasi baja.

MAKRO NUTRIEN

Unsur yang amat diperlukan oleh tanaman dalam kuantiti yang banyak.

9 jenis MAKRO NUTRIEN :

1-Nitrogen ( N )
Sumber utama asid amino ( protein ) bagi tumbuhan. Cukup penting untuk pertumbuhan daun ( klorofil ) yang memberikan warna 'kehijauan' pada tanaman. Tanpa unsur ini tumbuhan tidak berupaya menghasilkan kadar pengeluaran yang tinggi.

2-Phosphorus ( P )
Unsur nutrien ini penting dalam enzim tumbuhan bagi memudahkan penyerapan cahaya matahari dan menukarkannya kepada peralihan genetik tumbuhan. Ianya sebahagian daripada asid nucleic yang berfungsi dalam membawa genetik tumbuhan & pembesaran akar tumbuhan. Bertindak merangsangkan pertumbuhan akar & pengeluaran bunga. Membantu menguatkan ketahanan tanaman.

3-Pottasium ( K )
Nutrient ini penting bagi memastikan berlakunya fotosintesis dan pemecahan karbon dalam tumbuhan. Ia juga berfungsi untuk penyimpanan gula, protein tumbuhan dan mengawal kadar pengambilan air serta pengagihannya. Jumlah yang mengcukupi mampu menghidarkan tumbuhan daripada penyakit dan ketahanan pada musim kemarau.

4-Calcium ( Ca )
Nutrient ini berfungsi untuk pembahagian sel dan tumbesaran. Pertumbuhan akar dan pucuk daun adalah berpunca dari nutrient Calcium. Ia juga berfungsi untuk pertumbuhan pendebungaan dan memastikan daun tidak luruh.

5-Magnesium ( Mg )
Nutrient yang membantu proses klorofil dan pengaktifan enzim tumbuhan bagi penghasilan karbohidrat, gula dan lemak. Ia digunakan bagi biji benih dan buah.

6-Sulphur ( S )
Membantu penghasilan asid amino yang berperanan untuk pertumbuhan klorofil dan sel. Juga memberi perasa kepada daun.

7-Carbon ( C )
Wujud secara semulajadi di dalam udara & air bersama-sama oksigen, hidrogen & nitrogen. Penting dalam pembentukan struktur tumbuhan.

Bookmark this post to del.icio.us Digg this post! Bookmark this post to Yahoo! My Web Bookmark this post to Furl