<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d6400454012757842278\x26blogName\x3dDARULNAIM+AGROTECH+(+KT0243832-A+)\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://darulnaim-agrotech.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://darulnaim-agrotech.blogspot.com/\x26vt\x3d-2309653141084189302', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

flickr

Memperkasakan Vermikompos

Tuesday, November 18, 2008

Petikan dari blog ImpaxBokashi :

Penggunaan baja vermikompos sesuai untuk semua jenis tanaman. Yang menjadikannya lebih baik lagi adalah amalan pertanian yang baik & penambahbaikan dalam penghasilan baja. Panduan asas untuk menghasilkan baja organik yang baik adalah :


1-Cationic Exchange Capacity ( CEC )

2-Kandungan bahan organik yang tinggi



Analisis Makmal ( Lab Analysis ) dapat memberi gambaran kandungan nutrien & mineral yang terdapat di dalam baja yang dihasilkan. Melalui hasil analisis tersebut, kita boleh mengira jumlah bahan mentah yang ingin digunakan untuk sesuatu jenis pokok.

Setiap jenis tanaman memerlukan NPK & mineral dalam jumlah yang berbeza. Contohnya padi memerlukan kandungan N yang banyak, pokok limau pula memerlukan Mg yang banyak. Jumlah pengambilan P oleh padi & pokok limau adalah berbeza.

Jenis bahan & jumlah kandungan yang diperlukan bagi penghasilan baja organik bergantung kepada keperluan tanaman tersebut. Untuk lebih tepat kita perlu mengetahui berapakah unsur NPK & mineral secara kasar yang diperlukan oleh tanaman tersebut.

Dari aspek tersebut, kita mendapat panduan jenis bahan yang akan digunakan. Jadi kita boleh memasukkan unsur-unsur tersebut di dalam baja vermikompos dengan sukatannya mengikut keperluan kasar yang diperlukan oleh tanaman. Pengetahuan tentang bahan-bahan tersebut memudahkan kita membuat baja yang spesifik.

Bookmark this post to del.icio.us Digg this post! Bookmark this post to Yahoo! My Web Bookmark this post to Furl
  1. Anonymous Anonymous | November 18, 2008 at 12:03 PM |  

    saya amat berbesar hati mengenali 'orang2 kuat' dari darul naim agrotech dan ingin berkongsi lebih lagi dengan tuan-tuan..

    tuan-tuan mmg luar jangkaan dan luar biasa :) selamat majujaya darulnaim agrotech!

  2. Blogger dNat | November 18, 2008 at 11:50 PM |  

    saya yg byk belajar dr Cik Melor .. byk lg nak kena explore .. mudah2an mencapai apa yg dihajati ..

Leave your response